Д. Васильева: о мотивации и автоматизации дистанционки

Какой должна быть организация дистанционного обучения с учетом потребностей учеников в современных реалиях

Д. Васильева: о мотивации и автоматизации дистанционки

Автор: Дарья Васильева, старший научный сотрудник отдела математического и информатического образования Института педагогики АПН Украины, учитель лицея «Престиж» г. Киев.

Підростаюче покоління сьогодні кардинально відрізняється від попередніх поколінь, а тому сучасним учням не можна пропонувати навчання, «аналогічне» попередньому. Їм потрібне навчання, що відповідає цифровій епосі – постійний пошук нової інформації в Інтернеті, активність у соціальних мережах, обмін «лайками», використання різноманітних ґаджетів і мобільних додатків тощо.

На часі використання таких взаємопов'язаних інструментів (форм, методів, прийомів і засобів), такої педагогічної взаємодії суб'єктів освітнього процесу, які забезпечують вирішення не тільки конкретних дидактичних завдань, сформульованих у нормативних документах, а й у повній мірі задовольняють потреби, інтереси та бажання учнів покоління Z.

В умовах дистанційного навчання сьогодні активніше використовуються елементи електронного навчання. Але однією з проблем широкого запровадження електронного навчання є відсутність Інтернету в учнів і кількість часу, яку вчитель має витратити для того, щоб організувати такого виду навчання.

Нам відомо, що в період карантину МОН започаткувало проект Всеукраїнська школа онлайн. Його основна мета – забезпечити подачу теоретичного матеріалу у вигляді відеолекцій. І це чудова можливість донести теорію до учнів не у вигляді тексту, особливо до тих, що не мають Інтернету (адже ці уроки ще й транслюються щоденно по телебаченню).

Але використання відеолекцій (не інтерактивних), статичних презентацій чи комп’ютерного тестування у сучасних учнів не викликають такого захвату й інтересу, як це було 10 років тому. Учні чекають нових видів діяльності: вікторини чи квести, серія підкастів чи блогів від вчителя.

Навчання можна організовувати (і найчастіше так і роблять) з використанням месенджерів для комунікації, наприклад, можна у групу класу вислати учням посилання на інтерактивні відео, що створені вчителем, на створений під це відео онлайн тест, на вебінарну кімнату, де пройде консультація. Але, якщо врахувати, що у учнів не один предмет (а у вчителя не один клас), то найбільшою проблемою в таких умовах стає велика кількість таких груп і постійна поява повідомлень у них. Уже через місяць ми спостерігаємо суттєве навантаження на нервову систему як учнів, так і вчителя, і виснаження кожного учасника навчального процесу (беручи до уваги і батьків).

Незнання тайм-менеджменту, невміння самостійно організуватися та нестача комунікації призводить до втрати в усіх учасників навчального процесу мотивації.

У таких умовах бажано б було в автоматизувати якісь процеси. Наприклад, чудово, коли вчитель використовує готові ресурси, що є комплексними (забезпечують і подачу теоретичного матеріалу, і його закріплення). Ідеально, якщо ці ресурси надають вчителям доступ до учнівських статистик.

За таких умов виграють всі:

  • учні самостійно за певним (визначеним вчителем) алгоритмом проходять уроки;
  • вчителі не мають перевіряти кожну роботу учня, бо система це робить за нього;
  • учні і вчителі бачать кількісну оцінку роботи учнів та динаміку.

Вибираючи сервіси для організації дистанційного навчання, врахуйте , що навчальні матеріали мають бути подані українською мовою і укладені відповідно до діючої програми.

Для того щоб максимально зацікавити учнів роботою на цих сервісах, необхідно вчителю «прорекламувати» такого виду роботу та познайомити з інтерфейсом та основними правилами роботи.

Полегшує роботу вчителю, якщо на навчальних платформах є ігрова складова. Це створює додаткову мотивацію для учнів заходити на платформу та проходити уроки. Наприклад, проходячи уроки з математики на українській платформі GIOS, учні 5-9 класів заробляють бали (переглядаючи інтерактивні відео та виконуючи завдання у різних формах), відслідковують свій прогрес, збирають додаткові життя, колекціонують досягнення та купляють за зароблені бали аватарки. Причому навчатися вони можуть не лише за допомогою комп’ютера чи планшета, а навіть за допомогою улюбленого власного смартфону.

Чудово, що сервіси, які існують для дистанційного навчання, ввійшли у становище вчителів, що змушені були перейти на дистанційне навчання, і надають на час карантину безкоштовне використання. Наприклад, щоб отримати доступ до безкоштовного використання платформи GIOS, досить просто заповнити вчителю математику 5-9 класів гугл форму.

Мотивувати учнів до здобуття знань можуть і батьки. Адже саме від них залежить, чи створені відповідні умови для дистанційного навчання. Навряд батьки самостійно задумуються про умови, що мають бути створені ними для дистанційного навчання, чи про те, як можна мотивувати свою дитину. Тож вчителям доцільно ділитися з батьками порадами від психологів. Наприклад, можна запропонувати переглянути вебінар «Мотивація дитино до навчання» від психолога Ірини Губеладзе.

Все ж будь-яка криза – це можливість для розвитку. Правильно організоване і певним чином автоматизоване дистанційне навчання дає можливість раціонально структурувати навчальний матеріал і освітній процес, забезпечити зворотній зв'язок, подати навчальний матеріал яскраво і наочно, врахувати індивідуальні особливості учнів, розвинути вміння учнів вибудовувати свою власну освітню траєкторію та планувати свій час, сприяти формуванню в учнів активної життєвої позиції, розвитку в них навичок самоконтролю та самокорекції, підвищити мотивацію учнів до навчання.

Освіта.ua
23.04.2020

Популярные блоги
Т. Ефимова: как школа убивает мотивацию у детей Почему в школе до сих пор снижают оценки за отступления, неправильную запись и цвет рисунка
Е. Бобкова: участие в олимпиаде не должно быть принудительным Жизнь и здоровье детей и учителей являются высшей ценностью, чем результат олимпиад
И. Ликарчук: олимпиады - традиция совковой системы Ни одним законом или нормативным документом обязательность участия каждой школы в олимпиадах не предусмотрена
О. Украинец: ЗНО по литературе точно не нужное Школьная программа предусматривает чтение текстов и биографий, а не изучение литературы, и это разные вещи
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев