Osvita.ua Блоги Сергей Дятленко: еще раз о школьных олимпиадах
Сергей Дятленко: еще раз о школьных олимпиадах

Стоит рассматривать олимпиады не как дополнительные хлопоты, а как возможности для учеников и учителя

Сергей Дятленко: еще раз о школьных олимпиадах

Автор: Сергей Дятленко, эксперт по вопросам образования.

#олімпіади_важливі

Ножем можна нарізати хліб, можна вистругати палицю, можна врізати пальця, а можна вбити людину. Все залежить від намірів та вправності.

Так і з олімпіадами. При обговоренні питання все зводиться до чотирьох закидів: «пустякового», небезпечного, рейтингового та результативного.

Закид 1 – «пустяковий». Кажуть, що участь в олімпіадах – це пекло для обдарованої дитини, яка мусить брати участь у 5-6 олімпіадах. Така «можливість» була насаджена міністерством у форматі «реформа заради реформи» на початку 2010-х років, щоб дитина могла зреалізувати себе за різними напрямами. Один із тодішніх заступників міністра встановив вимогу проводити в один день олімпіаду лише з одного предмета. Давайте обмежимо участь в 1-2 олімпіадах. Для цього не потрібно навіть вносити зміни до нормативних документів, просто «дозволимо» проводити всі олімпіади в 1-2 дні. Для організаторів та учасників районного рівня так навіть простіше буде. І ширше коло учнів зможе спробувати свої сили.

Закид 2 – результативний, або «подолання несправедливості». Ніякими адміністративними рішеннями цього зробити не вдасться. Лише відповідальність кожного в конкретному випадку. І це стосується не лише учнівської олімпіади, а всього суспільства. Це хвороба, яка легко нівелює локальні успіхи. Також не варто забувати, що скарга на несправедливість - це ще і зручне виправдання відносної невдачі. Тому трагедія, насправді, не така масштабна, як її описують.

Закид 3 – рейтинговий. Всі знають, що не можна будувати рейтинги ні за результатами олімпіад, ні за результатами ЗНО, ні за фінансуванням на 1 учня, але будують. Чому? Бо так дуже просто і наочно. То будемо боротися з рейтингами чи з олімпіадою та ЗНО?

Закид 4 – небезпечний. Освітня реформа та новий Закон Про освіту задекларували перехід від навчання до освіти, де освіта значно ширше поняття. Позашкільна, позаурочна, у тому числі пов’язана з олімпіадою, діяльність працює більше на освіту, ніж на навчання. Можливо, варто переглянути принципи оплати праці вчителів, але позаурочна діяльність не менш важлива, ніж проведення уроків. І тут, за сприяння окремих експертів та за наполягання самих вчителів, намічається небезпечна тенденція, коли вчителі перетворюються на урокодавців і лише уроками обмежують свою шкільну діяльність. Немає потреби напрягатися якимись позаурочними заходами (у будь-якому форматі): екскурсіями, походами, підготовкою до олімпіади. Все ж таки вважаю, що діяльність вчителя трохи ширша за урокодавство. Хоча згідний, що кожна робота має оцінюватися. І мудрі директори знають, як заохотити вчителя готувати учнів до олімпіади. «Відгули» на канікулах за витрачені дні на олімпіаду вам на допомогу, якщо немає можливості фінансових стимулів.

Питання спрощується, якщо подивитися на учнівські олімпіади не з точки зору додаткового клопоту, а з позиції додаткових можливостей для учнів і вчителя.

І, так, я підтримую пропозицію про проведення олімпіад університетами. Навіть знаю окремі паростки такої практики. Варто всіляко сприяти і розвивати спроможність університетів у цьому питанні. А не спекатися, бо хтось міг би зробити. Так ми втратимо, не здобувши.

РS. В коментарях до попереднього допису договорилися навіть до такого: «Який дух змагальності? А як щодо толерантності до менш обдарованих?» Так виправдовується будь-яка бездіяльність.

Оригинал

Освіта.ua
04.11.2019

Популярные блоги
Игорь Ликарчук: конкурсная машина работает Нужен ли государственный конкурс «Учитель года» вообще? А если нужен, то для чего?
Никита Андреев: о проектах двух интересных документов Наивно было думать, что со сменой власти изменится образ мышления менеджмента среднего уровня
Владимир Онацкий: о школьных олимпиадах Олимпиада - это возможность продемонстрировать свои знания по предметам на уровне школы, района или города
Игорь Ликарчук: о буллинге учителей на каникулах Учителя, который не придет на методические посиделки, обязательно будут травить, требуя объяснений
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!