Osvita.ua Блоги Владимир Онацкий: о школьных олимпиадах
Владимир Онацкий: о школьных олимпиадах

Олимпиада - это возможность продемонстрировать свои знания по предметам на уровне школы, района или города

Владимир Онацкий: о школьных олимпиадах

Автор: Владимир Онацкий, заместитель директора по учебно-воспитательной работе.

Триває дискусія щодо пропозиції пана Ігоря Лікарчука про скасування предметних олімпіад у закладах загальної середньої освіти та перенесення їх до вищих навчальних закладів.

Аргумент, який наводить ініціатор, це - значне використання коштів місцевих бюджетів на ці цілі. Вочевидь, пан Ігор знає щось таке, чого не знають пересічні вчителі та батьки, але і мені за 40 років дотичності до шкільного життя так і не вдалося побачити ті величезні кошти, про які каже пан Ігор. Можливо, тому що реально олімпіади проводяться без залучення значних коштів.

Утім не можу не погодитись з думкою пана Ігоря щодо необхідності ВНЗ більше проводити роботи зі школярами, формуючи впродовж кількох років майбутній контингент студентів, орієнтованих на конкретний навчальний заклад, на конкретний факультет. І такі турніри, олімпіади вищим навчальним закладам варто проводити, як дистанційно, так і у самому закладі. Це можуть бути олімпіади з базових дисциплін для учнів однієї паралелі, а можуть бути і тематичні турніри, наприклад, про динозаврів чи риб, про лицарів чи шумерів. І учні з 5-6 класів мріяли б про навчання в цих навчальних закладах. А з учнями старших класів студенти-магістри могли б займатися манівською діяльністю, проходячи таким чином педагогічну практику під керівництвом досвідчених професорів-консультантів.

Але чи варто відмовитися від шкільних олімпіад? На мій погляд, олімпіада з української мови та літератури чи з історії, чи з математики – це можливість продемонструвати свої знання з цих предметів на рівні своєї школи, району чи міста.

Чому це корисно? Бо в результаті шкільного навчання всі учні беруть участь у всеукраїнських олімпіадах з базових дисциплін, що мають назву ЗНО. Так, я вважаю, що ЗНО – це олімпіада з гарними призами – бюджетними місцями у вищих навчальних закладах.

Пам'ятаєте, друзі, дискусію, коли мама однієї абітурієнтки вимагала від вчительки математики сплатити контрактне навчання її доньки, бо вчителька ставила високі оцінки, а за результатами ЗНО дитина не набрала омріяних високих балів. Цієї ситуації не було б, якби ця дитина брала б участь в олімпіадах. Тоді вона бачила реальний рівень своїх знань хоча б серед учнів району. А так ця дитина була кращою лише серед своїх однокласників, які були слабшими за неї.

За моїми багаторічними спостереженнями, учні-переможці олімпіад навіть районного рівня ніколи не мають проблем при складанні ЗНО і практично ніколи не займаються з репетиторами. Це впевнені в собі люди, які вміють зосередитися, розрахувати час, знайти правильне рішення, бо робили це неодноразово впродовж багатьох років.

А як же бути з сучасним педагогічним постулатом: дитину не потрібно порівнювати з іншими, її потрібно лише порівнювати з собою вчорашньою і відзначати лише ці зміни? У реальному житті ми порівнюємо себе з іншими людьми постійно: хтось першим забіг в автобус і зайняв краще місце, хтось раніше приходить на роботу, хтось вищий, хтось менший. Уникнути повністю порівнянь з іншими просто неможливо, проте якщо дитина болісно реагує на поразки, то треба з цим працювати, долаючи цю проблему, розробляючи план перемоги.

На адресу вчителів часто лунають звинувачення в тому, що вони погано вчать. Це – міф. І олімпіади з базових дисциплін спростовують його, бо переможцями олімпіад стають учні, які не займаються з репетиторами. Репетитори не готують до олімпіад. До олімпіад допомагають підготуватися шкільні вчителі, працюючи з учнями на уроках, консультуючи після уроків. Вони вчать учнів думати, братися за складні завдання, які часто виходять за межі стандартів.

Окремо варто сказати про те, що всім дітям приємно, коли визнаються їхні досягнення. Ми щороку в останній навчальний день збираємо учнів у нашій концертній залі і вітаємо з їхніми здобутками за навчальний рік. Це не тільки відмінники, а й переможці різноманітних конкурсів та олімпіад, спортивних змагань, громадських проєктів. У кожної дитини є свій талант, і кожна дитина повинна мати можливість у шкільні роки його проявити. І та хвилина слави, хвилина визнання, коли дитина під оплески багатьох людей гордо крокує подіумом, залишається надовго в її пам'яті і стимулює до нових звершень.

Отже, аргументи наведені. Тепер я сміливо можу поставити кому в реченні: «Шкільні олімпіади скасувати неможливо, залишити». А де буде ваша кома?

Оригинал

Освіта.ua
29.10.2019

Популярные блоги
Игорь Ликарчук: конкурсная машина работает Нужен ли государственный конкурс «Учитель года» вообще? А если нужен, то для чего?
Никита Андреев: о проектах двух интересных документов Наивно было думать, что со сменой власти изменится образ мышления менеджмента среднего уровня
Владимир Онацкий: о школьных олимпиадах Олимпиада - это возможность продемонстрировать свои знания по предметам на уровне школы, района или города
Игорь Ликарчук: о буллинге учителей на каникулах Учителя, который не придет на методические посиделки, обязательно будут травить, требуя объяснений
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Геннадій
Школи бувають різні : гімназії ,ліцеї та звичайні. У спеціалізованих школах різна кількість годин на предмет , та і чого гріха таїти , діти дещо відрізняються від учнів звичайної школи. За яку обєктивність результатів олімпіад можна говорити. А за мотивацію вчителя та учня за участь у олімпіаді у кожному регіоні вирішують по різному. Тому вважаю предметні олімпіади пережитком минулого.
Шкільним олімпіадам - ні
"переможцями олімпіад стають учні, які не займаються з репетиторами. Репетитори не готують до олімпіад. До олімпіад допомагають підготуватися шкільні вчителі, працюючи з учнями на уроках, консультуючи після уроків. Вони вчать учнів думати, братися за складні завдання, які часто виходять за межі стандартів". Ні!!!!
231
Для Шкільним олімпіадам - ні: так! До олімпіад готують учителі під час виділиних тарифікацією годин індивідуальних занять.
Л
Хотілось би, щоб так було. Насправді ніяких індивідуальних годин ніхто не виділяє, хіба що в спеціалізованих школах, вчитель готує до олімпіад в свій вільний час (а змушують везти на олімпіаду і тих учнів, що навчаються за рівнем стандарту, тому це не підготовка, а профанація). Відмовитись можна, але під час чергової атестації вчителю це нагадають. Кошти на підвезення в бюджеті не закладено, викручуються, як можуть. Років декілька тому знайома вчителька везла дітей на районну олімпіаду з інформатики своїм автомобілем (громадського транспорту на той час не було) і потрапила в аварію. Лікарня, суд... Визнали, що в її діях нема складу злочину, але лікування дітям Катя оплатила. Директор відрікся, сказав, що вона повинна була доставити дітей найманим автобусом (не знаю, що з цього приводу було в наказі по школі). А поїздка на обласну олімпіаду - це взагалі жах. Щодо підготовки до олімпіади з репетиторами, то таке я теж бачила, батьки платили (Мелітополь). Отже, я за олімпіади, але тільки для спеціалізованих класів. І це в положенні повинно бути вказано безальтернативно, винятки - через область.
Комментировать
Гость1979
Що ви городите!Окрім,так званої " демонстрації знань" ми робимо дітей невпевненими у собі,тому що керівники методкабінетів уже давно визначилися з переможцями:учням дають завдання наперед,і ,звичайно,вони перемагають.Діти це бачать і не хочуть бути присутніми "для масовки".Для чого ці постійні змагання серед учнів та вчителів?!Невже ніхто не розуміє,що зараз дуже мало дітей,які мають високий рівень знань з предмету.
Учитель
Скасувати!. Однозначно. Ці види роботи застарілі. Необ’єктивні. Одна й та дитина на всіх олімпіадах. СКАСУВАТИ!!!
ольга
олімпіада для дітей да, але чому я за свої кошти повинна придбати тканину та інше для того щоб дитина приняйла участь, батьки теж не завжди мають кошти на тканину, мережево, нитки та інше....

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!