Osvita.ua Блоги Н. Андреев: как образование взрослых спасет Украину
Н. Андреев: как образование взрослых спасет Украину

Даже самая качественная система высшего образования ничего не гарантирует ни государству, ни человеку

Н. Андреев: как образование взрослых спасет Украину

Автор: Никита Андреевглава общественного совета при МОН.

Ви ж пам'ятаєте зі шкільних уроків хімії, що ізотопи мають період напіврозпаду?

Не так давно вчений-математик Семюель Арбесман заявив, що знання також мають щось подібне на «період напіврозпаду». Так само, як у хімічних елементів, у знань в різних галузях ці періоди неоднакові. Логічно припустити, що в IT-сфері цей період, наприклад, буде значно менший, ніж у математиці. Це означає, що навіть найякісніша система вищої освіти нічого не гарантує: ні для держави, ні для людини.

Сьогодні прочитав пост першого заступника Нацдержслужби Владимир Куприй (Volodymyr Kuprii), якого безмежно поважаю, про необхідність заохочення партій витрачати кошти на навчання своїх депутатів. Це, звісно, правильно, але давайте дивитися ширше.

Необхідність запровадити умови для розвитку освіти впродовж життя вже не раз була задекларована в Україні. Заохочення партій, про яке було написано вище, і взагалі вся ця історія з Ріксос - це лише крихітна піщина того, що можна назвати освітою впродовж життя.

Але як запровадити умови для розвитку освіти впродовж життя, якщо більшу частину цього самого життя громадяни позбавлені підтримки держави в цій сфері? Дитячий садок, школа, профтехосвіта, вища освіта є, держава вкладає в це величезні кошти (про ефективність поговоримо потім). А що з іншими 2/3 життя? Мова не лише про professional skills. Soft skills також, аналогічно civic skills (чому вдалося зманіпулювати людьми під час анексії окупованих територій?).

Багато чого могло б змінити прийняття Закону Україну «Про освіту дорослих». І при всій ліберальності моїх поглядів, я вважаю, що в цій освіті необхідна бюджетна підтримка (державна чи місцева - до дискусій). Можливо, з частковим внеском самих громадян, якщо вони хочуть пройти якесь навчання.

У Німеччині з бюджетів земель виділяються гроші на навчання громадян, за умови, якщо самі громадяни зроблять частковий внесок. У Данії, до мого подиву, діяльність центрів освіти дорослих підтримується за рахунок доходів національної лотереї. Системи різні - спільна риса одна. Успішні країни усвідомили необхідність розвитку освіти дорослих. Україна, на жаль, ні. Поки що.

Що необхідно? Ухвалити ЗУ «Про освіту дорослих». При цьому максимально дистанціювати від процесів розробки, ухвалення та імплементації цього закону різні державні інституції, які були монополістами в своїх сферах освіти та навчання. Це буде складніше, ніж складно.

Подивимось. У сьогоднішніх умовах надія з'явилася.

Оригинал

Освіта.ua
12.08.2019

Популярные блоги
Виктор Громовой: униженные и оскорбленные педагоги Униженные и оскорбленные - реальное положение и социальное самочувствие украинского учительства
Олеся Калинич: изменения от МОН или очередной фейк? Как учитель может воплотить в жизнь выставление оценок в дневник на перемене, например, 20-30 ученикам?
Н. Хоменко: такое у нас отношение к «сеятелю знаний» Интеллектуальный труд оценивается не просто по остаточному принципу, а унизительно низко
И. Ликарчук: о новом учителе, а не владельце диплома Только учительский диплом в современных условиях не может быть единственным пропуском в школу
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!