Osvita.ua Блоги И. Ликарчук: о новом учителе, а не владельце диплома
И. Ликарчук: о новом учителе, а не владельце диплома

Только учительский диплом в современных условиях не может быть единственным пропуском в школу

И. Ликарчук: о новом учителе, а не владельце диплома

Автор: Игорь Ликарчук, экс-руководитель Украинского центра оценивания качества образования, и. о. директора Учебно-методического центра обеспечения качества образования.

Випадково вдалося поспілкуватися з двома цьогорічними випускниками магістратури одного з провідних педагогічних університетів. Пишу «провідний» з великою долею іронії, бо давно маю сформоване переконання в тому, що справжніх педуніверситетів у нас давно немає: ні «провідних», ні аутсайдерів. Замість них - є своєрідні супермаркети з продажу дипломів на будь-який смак і запах...

30 хвилин розмови з тими, хто завтра гіпотетично може прийти в шкільний клас на учительську кафедру, дали підстави зробити два висновки.

Перший - працювати в школі у моїх візаві немає абсолютно ніякого бажання. У крайньому випадку школу розглядають, як один із найнебажаніших серед малобажаних варіантів працевлаштування. Гірше для них може бути лише небажане заміжжя типу «по-зальоту». Отак і до школи вони бояться «залетіти».

Другий - вони, як мені здається, не володіють знаннями елементарних азів педагогічної діяльності, школовлаштування та своєї учительської місії. При цьому, у дипломі кожного із них чітко зазначено, що учительську кваліфікацію отримали і хоч завтра можуть починати сіяти розумне, добре, вічне. Такий висновок зробила так звана Державна комісія... Не можу лише зрозуміти: на основі чого зробила...

Страшенно не заздрю директорам шкіл, до яких прийдуть працювати такі «сіячі». Але розумію, що у багатьох школах і таким будуть радіти, бо ж хоч вакансії закриють.

Пишу це і згадав, як нещодавно читав у ФБ душевний стогін директора сільської (?) школи, яка розташована на відстані 3 км від київської Кільцевої дороги, про наявність у школі 9 (!) учительських вакансій. Але це ті вакансії, які вже є. Активні вакансії. А є ж іще й так звані «пасивні вакансії». Це вчителі, які працюють, але було б краще, коли б вони не працювали.

Ми багато років сором’язливо замовчуємо інформацію про те, яка кількість шкільних педагогів апріорі не може працювати в школі через низький рівень кваліфікації та ненависть і байдужість до учнів. А таких дуже й дуже немало. І, на жаль, за останні двадцять років нічого не зроблено для того, щоб таких позбутися. Точно так, як і для вирішення проблеми забезпечення шкіл новими педагогічними кадрами, готовими до учительської діяльності.

Якщо відверто, то великі надії в контексті очищення я покладав на сертифікацію учителів. І досі переконаний тому, що лише учительський диплом в сучасних умовах не може бути єдиною перепусткою в шкільний клас. Колись - його було достатньо. Сьогодні - ні. Бо вартість і споживча вартість тих дипломів різна.

Сьогодні диплом може бути однією з умов для отримання сертифікату (ліцензії), котрий/ котра дають право вчителювати. І кожні п’ять років учитель повинен підтверджувати своє право мати такий сертифікат/ліцензію. Так є в багатьох країнах світу.

Але у нас сертифікація набула зовсім іншої сутності. На мою думку - недоречної та малоефективної в контексті забезпечення нової школи новим учителем. Стосовно підготовки нових педагогічних кадрів у системі вищої освіти, то тут усе-таки потрібно ЩОСЬ розпочинати робити. А не балакати, творити концепції, захищати дисертації з професійної підготовки вчителя та проводити науково-практичні конференції. А у цьому ЩОСЬ мають бути зосереджені хоча б три важливих дії:

  • спеціальний відбір до університетів бажаючих стати педагогами;
  • абсолютно оновлені зміст та організація підготовки майбутнього вчителя, насамперед, на засадах дуальної системи організації навчального процесу;
  • нові кадри вчителів, які навчать майбутніх вчителів.

На жаль, від вирішення хоча б однієї із цих проблем ми дуже й дуже далекі. Іще більш прикрим є те, що про них і не говоримо. Отже, вони були, є і будуть поза полем уваги... Як не прикро це усвідомлювати.

І на завершення. У фінській системі освіти, успіхи якої дуже відомі й беззаперечні, основою є вчитель. Гарно освічений, дуже добре мотивований, відповідальний за свою роботу. Тамтешня сертифікація - допуск до педагогічної діяльності. Тамтешня зарплата - мотивація працювати дуже добре. Образно кажучи, тамтешні вчителі не танцюють перед учнями, щоб заробити авторитет, а танцюють разом із учнями. Укупі це, на мою думку, і забезпечує присутність у фінській школі дуже хорошого вчителя, на якому й базується успіх фінської системи освіти. Про успіх нашої системи освіти скромно промовчу. Його немає і не буде, поки у нас не буде нового вчителя. Нового вчителя, а не власника диплому із сумнівною споживчою вартістю

Оригинал

Освіта.ua
01.07.2019

Популярные блоги
Игорь Ликарчук: конкурсная машина работает Нужен ли государственный конкурс «Учитель года» вообще? А если нужен, то для чего?
Никита Андреев: о проектах двух интересных документов Наивно было думать, что со сменой власти изменится образ мышления менеджмента среднего уровня
Владимир Онацкий: о школьных олимпиадах Олимпиада - это возможность продемонстрировать свои знания по предметам на уровне школы, района или города
Игорь Ликарчук: о буллинге учителей на каникулах Учителя, который не придет на методические посиделки, обязательно будут травить, требуя объяснений
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Анна
Полностью согласна с вами, господин Ликарчук. Учителя работать не хотят. Сразу пример: в школе, где учатся мои дети учитель математики все время говорит о том, что хотела-бы путешествовать, а не работать с детьми, а учитель английского - что лучше была-бы переводчиком, чем здесь... А почему - нет, они конечно-же правы! Только вот вопрос: зачем детей гнобят? Зачем химичка толком ничего не объясняя, задает контрольные из 20 задач не разрешая пользоваться справочной литературой? Историчка использует два вида деятельности - чтение рефератов и опять-таки - контрольная робота? Им видите ли уважения не хватает! Нужно доказать, что кто-то дурак, а они умные? Так вот - если учитель хочет выкладывать у себя на странице фото в купальнике, если хочет, так же как некоторые двоечники, весь урок не вытягивать наушники из ушей - дай списать! Ты же сама не способна решить эти задачи без подглядывания в смартфон в ГДЗ! Дети же все видят! Они сами разберутся, какие предметы им нужно готовить в ВУЗ! Елки - палки, зачем ходить в школу?
Ирина
Для Анна: учите их дома сами!
Тичер
Для мадам Анны - вы пример настоящей "яжемать"! Только родители учеников имеют право отдыхать путешествуя, но холопу-учителю ни-ни. Для всяких Ликарчуков - давайте вводите аттестацию на сертификацию на диплом учителя. Ха-ха-за, скоро в школе останутся 70-80 летние бабки работать. Видели магистры вашу зарплату 4200 грн в белых тапочках.
Комментировать
Ответ непонятному дядьке
Ну сколько можно говорить про то, что молодёжь не планирует идти работать в школы, ну какой дурень пойдёт на убогую зарплату меньше уборщицы, при этом доказывать на сертификации, что не верблюд и готов и дальше как раб за миску баланды батрачить. В ЯмОН одни придурки сидят, пусть задницы поднимают и сами идут в школы на минималку пашут в том аду, то нареформировали.

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!