![]() |
Нужно менять отношение к учителю, делая его академически свободным и профессионально независимым |
И. Ликарчук: у финнов главный фактор успеха - учитель
Автор: Игорь Ликарчук, экс-руководитель Украинского центра оценивания качества образования, и. о. директора Учебно-методического центра обеспечения качества образования.
Кілька днів тому з’явилася інформація, що фіни допоможуть нам розбудувати освіту. Це добре. Але...
У фінській системі освіти головним чинником її успіху є ЙОГО ВЕЛИЧНІСТЬ УЧИТЕЛЬ. У нас інші «величності» - освітні чиновники і методисти.
У фінів - учитель ВІЛЬНИЙ. Йому повністю ДОВІРЯЮТЬ, йому створюють умови для продуктивної роботи, він ментально і професійно НЕЗАЛЕЖНИЙ.
У нас в ДСЯО сьогодні розробляються і затверджуються методики оцінювання роботи учителя, що передбачають, на мою думку, дріб’язковий нагляд за його роботою, включаючи діяльність вчителя на уроках, під час перерв, у плануванні, у стосунках із батьками. Тобто - оцінюватиметься процес роботи, а не результат... Це така свобода і довіра до вчителя, як я - професійна балерина.
У фінів - років двадцять тому ліквідували інспекції, перевірки вчителя; йому звільнити руки, час і розум від паперів, звітів, обов’язкових нарад та іншої управлінської колотнечі...
У нас - з’явилися регіональні підрозділи ДСЯО, не позбавивши функцій контролю місцеві органи управління освітою; обов’язковість участі вчителя у всіляких бюрократичних витребеньках дійшла до абсурду.
У фінів конкурс у педуніверситети - 1:10, а у нас із десяти поганих (за знаннями) абітурієнтів здобувати професію вчителя приходить найгірший. І його беруть з великою радістю...
У фінів зарплата учителя дає йому можливість і право бути вільним і незалежним, а у нас...
Цей перелік можу продовжувати дуже довго.
Висновок. Ми багато років намагаємось викопати десь в туземії гарну пальму та пересадити її в український заморожений ґрунт. І робимо це вперто та наполегливо, не думаючи над тим, що не гарну пальму потрібно пересаджувати в український ґрунт, а вирощувати свою, проходячи той нелегкий шлях, який пройшли, скажімо, фіни до свого сьогоднішнього успіху.
І починати цей шлях потрібно із зміни ставлення до вчителя, роблячи його академічно вільним та професійно свобідним. На жаль, ми на цей шлях іще й не ступили. Але пальму вже починаємо викопувати...
Освіта.ua
25.03.2019