В. Круглов: сколько учебников должно быть в школе?

Кому доверяем выбирать учебники: экспертам или педагогам и нужно ли продолжать линейки учебников?

В. Круглов: сколько учебников должно быть в школе?

Автор: Виктор Круглов, генеральный директор издательства «Ранок».

Більшість учителів пам’ятають часи, коли вся країна навчалася за єдиним підручником. Поточного року на конкурс підручників для другого класу подано 14 рукописів «Я досліджую світ», «Математика» – 12, «Англійська мова» – 10. Видавництвами розроблено 15 варіантів підручників «Українська мова та читання» для другого класу. Чи потрібно регулювати кількість варіантів навчальних книг?

Міжнародний досвід доводить, що обмеження вчителів у виборі підручників негативно впливає на якість освіти.

У країнах, де обмежена кількість підручників, результати тестів PISA і TIMMS зазвичай не такі високі, як у країнах з вільним або частково регульованим ринком підручників. Хоча якість підручників – це лише маленька частка цілої освітньої системи, навчальна книга беззаперечно впливає на успішність учнів.

В Угорщині після введення 2013 року одного підручника на предмет результати за тестами PISA значно погіршилися.

Один із найпоказовіших прикладів – Мексика, де підручники створювалися й виготовлялися урядом з 1990 року. Мексика регулярно показує дуже низькі результати за тестами PISA.

Якщо в теорії один підручник гарантує однакові шанси всім учням і уряд забезпечує їх найкращими матеріалами, то в реальності спостерігаємо протилежне.

Але чому так? Існує кілька причин на додачу до очевидної політичної причини: якщо уряд змінюється, нерідко зміщуються й освітні акценти, нові люди починають відповідати за зміст підручників. Якщо освітня політика залишається стабільною і підручники «неупереджені», існує лише проблема відповідності сучасності.

Показовий приклад Сингапуру, країни чи не з найкращим рівнем освіти сьогодні. Спочатку всі підручники в Сингапурі видавав уряд, але зараз ринок став більш відкритим. Уряд визнав, що існують спеціалісти, які можуть виконати цю роботу краще – це видавці навчальної літератури.

Школи і вчителі вирішують, який матеріал використовувати, а отже, піддають неймовірному тиску видавців, щоб ті виробляли високоякісні книги.

Існує величезна кількість різних типів учителів та учнів. Те, що добре спрацювало в одній школі (скажімо, у місті) не обов’язково спрацює в іншій (скажімо, у селі). Якщо шкільна адміністрація або вчителі зможуть обирати, який саме матеріал використовувати, вони зможуть покращити рівень знань і використовувати те, що ефективніше працює в їхній конкретній ситуації.

Різні підручники використовують різні методики та підходи до навчання. І це дуже добре.

У Європі є дослідження того, як підручники впливають на якість знань, наприклад, проведені IARTEM (Міжнародна асоціація дослідження підручників і освітніх засобів інформації). Також розглядалися Системи затвердження підручників і результати Програми Міжнародного Оцінювання (PISA).

Досить цікаво, що деякі країни, які вже ввели політику одного підручника або збиралися це зробити, наприклад Польща або Болгарія, зараз «вмикають задню» й відмовляються від неї.

В Україні вже кілька років працює прозора система відбору підручників. Учителі мають можливість вибрати потрібну навчальну книгу. Наша система вибору - одна з найкращих у світі. Але проект підручника на першому етапі конкурсу повинен пройти сито рецензування кількох експертів.

Чи можуть три експерти вирішити за всю країну, за якими підручниками навчатися нашим дітям? Чому деякі «спеціалісти» закликають до обмеження кількості назв підручників з одного предмету ще до початку процедури вибору вчителями?

Правильніше у виборі покладатися на тих, кому ми ввіряємо найдорожче - своїх дітей.

Освіта.ua
21.02.2019

Популярные блоги
Александр Мирошниченко: анализ мифов от педагогов В образовательном пространстве Украины бытуют мифы, которые кардинально искривляют реальность
В. Спиваковский: зачем оценки, травмирующие детей Для успевающих и отличников оценки очень важны, ведь без сравнительных оценок отличники теряют мотивацию
Н. Азарова: всем нужна безотказная учительница Вся жизнь учителя крутится вокруг правильных ответов, ему их лучше заучить и довести до автоматизма
В. Волчан: в прогулах дети виноваты, а школа ни при чем? Мы стараемся, проводим реформы, меняем министров, а ситуация в образовании лучше не становится
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!