Osvita.ua Блоги И. Ликарчук: о девальвации обучения в старших классах
И. Ликарчук: о девальвации обучения в старших классах

Что нужно, чтобы сохранить и ЗНО, и учебный процесс в старших классах средней школы

И. Ликарчук: о девальвации обучения в старших классах

Автор: Игорь Ликарчук, экс-руководитель Украинского центра оценивания качества образования, и. о. директора Учебно-методического центра обеспечения качества образования.

Учора мені батько одного одинадцятикласника розповів, як у школі, котру закінчує його син, готуються до складання ЗНО.

На батьківських зборах, котрі відбулися у вересні, класний керівник і заступник директора школи чітко сказали, що головне завдання школи і батьків - забезпечити підготовку до успішного складання ЗНО дітьми. Не менше і не більше.

За словами батька, сказано було щось таке: «Ми не хочемо, щоб через ваших дітей школа мала низький районний і обласний рейтинг. Знаємо, що для багатьох учнів того, що роблять наші вчителі, недостатньо. Тож шукайте репетиторів чи якісь інші варіанти».

А далі він мені розповів про деякі, так звані, «інші варіанти».

Фізкультуру, наприклад, в 11 класі постійно ставлять у розкладі останніми уроками. Але замість «фізри» учнів «розбирають» вчителі-предметники, які готують до ЗНО з того чи іншого предмету. На «фізру» йдуть лише ті, хто не збирається вступати до університетів. Зрозуміло, що таких майже немає. Що, насправді, мабуть, не заважає вчителю фізкультури записувати уроки як проведені.

Інколи між вчителями виникають конфлікти за учнів (кому до кого йти). У такій ситуації диспетчером стає заступник директора. Інколи їй доводиться «виводити» учнів для занять з учителями-репетиторами не лише з фізкультури, але й з уроків із інших предметів (які не входять до переліку тих, з яких складають ЗНО).

Кожен одинадцятикласник має чітко встановлений «план» зазубрювання відповідей на певну кількість завдань ЗНО із тих, які були у зошитах у попередні роки. Так, з української мови, цей план складає 20 завдань на тиждень. Ці завдання у формі тесту кожен учень має виконати на щотижневому «контрольному уроці»...

Крім того, кожен вчитель рекомендував (іншими словами - примусив) кожного одинадцятикласника купити по дві книжки з кожного предмету із серії «підготовка до ЗНО». Особливо популярні посібники, у яких є готові відповіді на завдання... Виконання завдань, що є в цих збірниках, також входить у «норму», зазначену вище.

На жаль, батько мені не захотів розповідати про те, що коштує така підготовка. Але я зрозумів, що не вона не є безоплатною...

Я його слухав і, відверто кажучи, мені було дуже соромно за свою віртуальну причетність до цього неподобства. Тим більше, що передбачаючи подібний розвиток ситуації, ми у 2008-2010 роках докладали максимум зусиль для того, щоб відокремити школу від ЗНО. Навіть не підтримували ідею проведення реєстрації для участі в ЗНО у школах...

Але у наступні роки ситуація була доведена до абсурду. Особливої абсурдності вона набула після об’єднання ЗНО і ДПА... Що і зумовило девальвацію навчального процесу у старших класах величезної кількості шкіл та переорієнтацію його на натаскування до складання ЗНО. На мою думку, це катастрофа для системи освіти. Однак, це не означає того, що вона безповоротна. Катастрофи ЩЕ можна уникнути, якщо:

1. У тестах, що пропонуються на ЗНО, завдань із вибором однієї чи двох правильних відповідей повинна бути мінімальна кількість (не більше 10%). Решта - завдання на використання знань.

2. Відмовитися від поєднання ДПА і ЗНО у випускних класах. До ЗНО школа не повинна мати ніякого відношення, тому що це екзамени для вступу до університетів. Про необхідність відміни ДПА я вже писав.

3. Нормативно заборонити оцінювати роботу школи чи окремих вчителів за результатами ЗНО, яке складали їхні учні. Повідомляти школу про результати, отримані під час ЗНО, чи не повідомляти - то мають вирішувати лише ті, хто його складав.

4. Відмовитися від штучного регулювання порогів «склав/не склав» за результатами ЗНО. Існуюча практика їхнього визначення нівелює об’єктивність оцінювання. А «розумне пристосування» (адаптивний поріг) - взагалі завдає ЗНО нищівного удару.

Якщо цього не зробимо, то загубимо і ЗНО, і навчальний процес у старших класах. Українська освіта УЖЕ на цьому шляху...

Оригинал

Освіта.ua
06.02.2019

Популярные блоги
И. Ликарчук: издевательство над сельской школой Сельскую школу закрыть гораздо легче, чем предложить ей новую жизнь без классно-урочной системы...
Елена Князева: пост протеста против отмены ЗНО Решение проблемы уровня образования старшеклассников - не в псевдозаботе о выпускниках
О. Калинич: оценки важнее для учеников или родителей? Возможно, не дети, а мы, взрослые, желаем высоких баллов для удовлетворения своих амбиций?
А. Кендюхов: 5 советов новому министру образования 5 важных советов новому министру по реформированию высшей школы в направлении евроинтеграции
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Василь
Пане Лікарчук! ЗНО у формі ДПА - це прогрес. Раніше "золоті медалі" у школах скрізь купували. Сьогодні цього немає.Отже, ЗНО - це правильний шлях.А фізкультура і повинна бути останньою у розкладі. Пане Лікарчук, Ви уявляєте, яка прийде дитина на урок української мови після вашої фізкультури?
Спртсмен
Для Василь: Ну і??? Фізкультура дуже потрібний предмет,а якщо хтось хоче рости дістрофіком то нехай не думає що всі такі
Комментировать

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!