Osvita.ua Блоги Виктория Гуменюк: задача максимум для нового Закона
Виктория Гуменюк: задача максимум для нового Закона

Ошибочно рассматривать реформу образования как одно отдельное изменение, ограниченное во времени

Виктория Гуменюк: задача максимум для нового Закона

Автор: Виктория Гуменюк, аспирантка Докторской школы Киево-Могилянской Академии.

Я належу до людей, які підтримують реформу в системі шкільної освіти, що наразі впроваджується командою вмотивованих реформаторів на чолі з міністром освіти і науки України, пані Гриневич. Глибоко переконана, що ця реформа є надважливою, адже закладає основи для подальшого розвитку українського суспільства.

Змінювати стару шкільну систему дуже складно. Попри те, що з одного боку є високий суспільний запит на докорінну зміну системи (переважно соціально-активних, прогресивних громадян), з другого боку постійно присутній спротив прихильників традицій старої радянської школи. Чисельність останніх, думаю, переважає. Проте впевнена, що ситуація неминуче зміниться, просто не «за одну ніч», хоч би як цього не хотілося прибічникам змін.

Варто зазначити, що власне сам процес розробки стратегії змін в шкільній освіті є безпрецедентним з точки зору відкритості та залучення представників ключових зацікавлених груп.  Зміст суті змін також вселяє надію, адже з’явилося дуже багато потрібних та актуальних слів: партнерська педагогіка, формування компетентностей для життя, а не теоретичних знань, орієнтація на потреби учня та дитиноцентризм.

Чому я підтримую реформу?

Напрям реформи, викладений, зокрема, в Концепції Нової Української Школи (НУШ), відповідає на виклики суспільних трансформації при переході до «пост-індустріального» типу суспільства. Цей тип суспільства, що характеризується сектором виробництва послуг, що постійно збільшується, та інноваційною економікою, яка в свою чергу базується на знаннях та ідеях, а не матеріальних ресурсах.

Як писав про систему освіти Ален Тоффлер, класик з теорії соціальної трансформації, в своїй книзі «Зміна влади»: «персоналізована система має змінити стандартизовану в разі, якщо школи мають на меті готувати людей до економічно продуктивних ролей та пристойного життя в умовах нового суспільства «третьої хвилі».

Дух інноваційного підходу, наскрізного використання інформаційно-комп’ютерних технологій, парадигми партнерства, мобільності, інтерактивного навчання та орієнтація на потреби дитини не можуть не тішити. Адже саме такі нововведення відповідають сучасним вимогам суспільного життя та мають на меті осучаснити школу.

Довге очікування весни цьогоріч для мене збіглося з очікуванням на появу нового Закону «Про загальну середню освіту». Буде, як мінімум, нерозумним, сподіватися, що в цьому законі будуть прописані абсолютно усі деталі змін. Проте є принципові речі, які точно мусять бути в тексті цього закону. Тому дозволю собі коротко окреслити завдання-мінімум.

Я дуже сподіваюся, що новий закон сформує базис для постійних, нескінченних вдосконалень системи шкільної освіти в Україні. Не секрет, що суспільні зміни є постійними, які з часом тільки пришвидшуються, тому відразу варто закладати здатність освітньої системи бути гнучкою та динамічною. Вважати процес розвитку кінченим  – помилково, відтак a priori помилково буде розглядати теперішню реформу як одну окрему зміну, обмежену в часі. Це лише один цикл змін в еволюції системи шкільної освіти.

Моя друга пересторога стосується визначення так званих «основних магістралей змін». Вони мусять бути незворотними, чітко визначеними та зрозумілими, а вже деталі можуть обговорюватися та відшліфовуватися в процесі як прийняття закону, так і його впровадження.

Насамкінець хочу побажати нам усім терпіння й, попри розмаїття другорядного, не забувати про основну мету реформи шкільної системи – побудова сучасної школи для щасливого майбутнього наших дітей.

Освіта.ua
12.03.2018

Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Пессимист
Боже, какой романтизм. Уважаемый автор не заметил так называемых " реформ" в нашей жизни за последние 4 года? Ранее я тоже думал, что реформы несут что-то, что делает жизнь людей и общества лучше. Но теперь...видя реформу медицины, полиции, прокуратуры, судейства понимаю, что результаты реформ могут быть разными. А ведь если вспомнить, сколько было надежд. Боюсь за результат подобной реформы в образовании.

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!