И. Ликарчук: нужны изменения функций руководителей

Без профконтроля ни одна система эффективно не функционировала и функционировать не сможет

И. Ликарчук: нужны изменения функций руководителей

Автор: Игорь Ликарчук, экс-руководитель Украинского центра оценивания качества образования, и. о. директора Учебно-методического центра обеспечения качества образования.

Маю щодня велику пошту. Практично всі звернення - про негаразди в системі освіти, про нерадивих учителів і директорів шкіл. Окрема тема - свавілля органів управління на місцях. Ця тема взагалі безвимірна.

У той же час маємо достатньо прогресивний Закон «Про освіту», є ряд толкових нормативних документів... Але вони НЕ ПРАЦЮЮТЬ.

Бачу кілька причин цього.

1. Ні Закон «Про освіту», ні нормативні документи не передбачають ніяких юридичних наслідків за їхнє невиконання. Жодних наслідків. Крім загальних фраз про якусь відповідальність. То хто їх буде виконувати? Безкарність породжує безвідповідальність.

2. Раніше хоч прокуратура мала право здійснювати загальний нагляд за виконанням чинного законодавства. Тепер і вона такого права немає. Хто ж здійснює нагляд за виконання галузевих законів та відомчих нормативних актів у закладах освіти? НІХТО. Й, очевидно, ніхто не буде. Бо чинним законом «Про освіту» ця функція покладена на Державну службу забезпечення якості освіти. Але чи зможе вона цю функцію успішно виконати за тієї чисельності та функціональної спроможності, що для неї передбачаються? Моя думка: НЕ ЗМОЖЕ. Хоч саме функція нагляду та контролю має бути ОСНОВНОЮ в роботі новоствореної ДСЗЯО. Без професійного контролю жодна система ефективно не функціонувала й функціонувати не зможе. А із проблемами забезпечення якості освіти, на якому акцентується майбутня діяльність ДСЗЯО, мають працювати громадські формування, як то є в демократичних суспільствах.

3. Потрібна суттєва зміна рольової функції усіх керівників закладів освіти. Вони повинні забути мантру радянського школознавства про їхню роль як «учителя учителів» й почати виконувати функціональні обов’язки менеджера, головним завдання якого є організація роботи закладу, створення належних умов для організації в ньому ефективного освітнього процесу, діючи в рамках чинної нормативної бази, а не своїх фантазій та застарілих уявлень. Та нести відповідальність за невиконання цих обов’язків. Юридичну відповідальність.

А так, як є сьогодні, то змін не дочекаємося. Якими б прогресивними й сучасними не були закони чи нормативні документи...

Оригинал

Освіта.ua
21.02.2018

Популярные блоги
Д. Коптило: реформаторы не виноваты, что изменений нет Далеко не Клопотенко, Супрун или Гриневич виноваты в том, что перемен к лучшему не происходит
В. Онацкий: репетиторство как альтернатива школе Бороться с репетиторством не стоит, но нужно улучшать образовательный процесс в школах
Олег Фасоля: на сколько же выросла зарплата учителя? Государство не может обеспечить уровень зарплаты, который должен соответствовать статусу педагога в обществе
А. Костюк: Польше нужны таланты, а Украине – нет? Система высшего образования Украины обречена продуцировать массовый образовательный продукт, а не уникальный
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
валерій
цілком згоден. Підписуюсь під кожним словом.