Osvita.ua Блоги И. Ликарчук: а где реформа? Вопрос седьмой
И. Ликарчук: а где реформа? Вопрос седьмой

В образовании все одновременно и эксперты, и экспертируемые, а назвать себя экспертом может кто угодно

И. Ликарчук: а где реформа? Вопрос седьмой

Автор: Игорь Ликарчук, экс-руководитель Украинского центра оценивания качества образования.

Чи готуюся наші нардепи до серйозного аналізу законопроекту «Про освіту» - цього не знаю, але я продовжую його вивчати.

Цього разу задумався над проблемою освітнього консалтингу і, зокрема, над діяльністю освітніх експертів. Цікаво, що в тексті законопроекту поняття «експерти», «освітня експертиза» зустрічаються майже десять разів. Тобто, майбутній закон вводить в правове поле поняття «освітня експертиза». Але, як не шукав, то статті, котра б визначала, а що означає «освітня експертиза» чи хто такі «освітні експерти» - не знайшов. Як і того, хто має право займатися освітньою експертизою.

Не секрет, що сьогодні себе освітнім експертом може назвати будь-хто. МОН та місцеві освітні владці створюють силу-силенну усіляких експертних комісій. Проводяться експертизи підручників, посібників, програм, навчальних планів і т. ін. Пишуться якісь експертні висновки та акти. Й ніколи ніхто не думав над тим, а хто той експерт, чиї висновки лягають в основу прийняття рішень, вартість яких інколи обчислюється мільйонами.

Чому в нашій системі поняття «хороший учитель» чи «хороший професор» стали тотожними поняттю «освітній експерт»? Адже вчити, виховувати, робити науку - один вид професійної діяльності, а аналізувати чужу роботу та на основі цього аналізу робити якісь висновки - інший.

Чи не тому у нас більшість підручників, котрі видаються за бюджетні кошти, не витримують ніякої критики; захищаються дисертації, науковий рівень яких нижчий від студентських рефератів; приймаються програми, котрі або виконати не можна, або їх краще не виконувати взагалі?

Чому у системі права, інтелектуальної власності, будівництва та інших сферах нашого життя інститут професійних та відповідальних експертів давно й успішно функціонує, а у освіті усі одночасно й експерти, й ті, кого експертують?

Дуже сподівався, що законопроект покладе початок існуванню інституту незалежних сертифікованих освітніх експертів, у висновках яких не буде сумніватися ніхто; котрі будуть прийматися судами; на основі яких ухвалюватимуться солідні управлінські рішення... І ми, нарешті, позбудемося примітивного совкового підходу до цієї важливої справи.

Але того законопроект не передбачає. Чи не тому, що й над ним працювали експерти в радянському розумінні цього слова? Як у Лєніна: «каждая куховарка может управлять государством». А в нашій освіті - кожен може назватися експертом... Бо у ній, як і в медицині, начебто «розбираються» всі. ТО ДЕ РЕФОРМА?

Оригинал

Освіта.ua
23.08.2017

Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Gryhoriy
Шановний Ігоре Леонідовичу! майже 5 років тому було спроба на виконання наказу МОН вд 25.11.2913 №1623 "Про затвердження рзультатів реалізації науково-пошукового проекту щодо розробки критерії оцінки діяльності методкабінетів і центрів як науково-методиних установ за очаткувати в ситемі післядипломної педагогічної освіти хоча би підвищенн кваліфікації експертів про що йшлося у листі ІІТіЗО від 17.12.2013 4/110-4080. "Про підвищення кваліфікації експертів"., з цією метою закладам ППО було надіслано.відповідну Програму підготоки екпертів, рекомендовану МОНУ, а також розроблений Комплект навчально-методичного забезпечення підготовки експертів шляхом проведення курсів та інших оргнзаційних форм підищення кваліфікації в системі післядипломної педагогіної освіти На жаль, тодішнє ерівництво МОНУ на чолі з Міністром Квітом,і заклади ППО виявили повну байдужість до цієї проблеми, Тому й маємона на ьогодн таку безглузду ситуацію з освітнім консалтингом і низьку кваліфіацію та абсолютну...

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Osvita.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!