![]() |
Специфика основной школы (5 - 9 классы) и академического/профлицея - это две большие разницы |
В. Белый: альтернативные трехлетние лицеи с 2018 года
Автор: Владимир Белый, заместитель директора по УВР, физико-технический лицей г. Херсона.
Проектні плани
Ми вже відслідковували лінію можливого негативного сценарію для формування трирічної профільної освіти старшокласників за умови першого набору до новоякісного 10-го класу не раніше 2028 року.
Головним гальмом буде те, що до моменту набору у десяті класи трирічних нових ліцеїв виключно за результатами ЗНО для випускників 9-х класів, саме це ЗНО-9 буде не більше, ніж його компрометацією.
Відштовхуючись саме від цієї позиції, є важливим прослідкувати за тим, як може розвиватися ситуація у сегменті підготовки педагогічних кадрів для НОВОЇ ШКОЛИ. Остання за проектом має складатися власне з початкової школи (1 – 4 класи), гімназії (5 – 9 класи) та академічних та професійних ліцеїв/коледжів.
Зрозуміло, що поступово до класів української гімназії (основна школа у теперішньому вжитку) будуть приходити вчителі, підготовлені за новими програмами вищої педагогічної та універсально-університетської освіти. Здавалось би, що кращого й не придумати, … АЛЕ є одна така надважлива річ, як педагогічна практика у реаліях освіти старшокласників за програмами поглибленого вивчення профільних дисциплін. От, її-то у нових випускників ВНЗ з учнями нових ліцеїв і НЕ БУДЕ!
Справа у тім, що специфіка основної школи (5 – 9 класи) і специфіка академічного/професійного ліцею, хай якими б оновленими кожна з них не були, - це ДВІ ВЕЛИКІ РІЗНИЦІ.
Вчитель нового покоління, який матиме лише досвід, хай і нової гімназії, (нагадую, - це 5 – 9 класи з базовими основами лише початків наук) не може автоматично гарантувати успішної роботи у старших класах за програмами поглибленого вивчення профільних дисциплін без певного періоду такої практичної роботи. Без набивання «синців» на початку кар’єри професіоналів своєї справи у масових вимірах не буває.
Вірогідні наслідки
За десятиліття від теперішнього моменту до 2028 року піде на пенсію більшість теперішніх профі високої кваліфікації, котрі з часів новітньої України працюють здебільшого у старших класах за програмами поглибленого вивчення наукоємних, і не тільки, дисциплін.
Чи прийде замість них нова когорта не менш висококваліфікованих випускників університетів, здатна успішно відкрити нову еру в українській освіті – профільний трирічний цикл нової 12-річки?
Ой, якби так, … АЛЕ без практики не буває дійсно високоякісного професіонала. Не мова про практику, яку «проходять» студенти-випускники. До того ж, нагадую, у сегменті 9-річки мають шліфуватися освітні компетенції зовсім іншого змісту та рівня, ніж ті, що передбачаються для старшого циклу.
Відтак знову, скоріше за все, станеться так, що наші євроскептики отримають до рук ще один старий «козир»: «І для всього цього неподобства (низька якість освітньої підготовки, бо лишимося старих кваліфікованих кадрів, а нових для новоякісної ліцейської специфіки ще не матимемо) потрібно додавати 12-й рік навчання?»
Як вже було раніше, нова хвиля заміщень у владі використає обіцянки про відміну рішення «паперєдніков», їх знову підтримають ніби виважені представники очікувань суспільства на «справжні зміни». Коло замкнеться - і українська освіта так і лишатиметься з прокремлівською моделлю початкової школи, розтягнутої на 11-ть років, тобто з моделлю освіти, котра всіх здобувачів освіти сприймає виключно як школярів ОДНОГО закладу.
Альтернатива
Вона у тім, щоб «приготувати шампанське» і ризикнути, поєднавши вже у 2018 році ЗНО для 9-х класів з принципово новим набором учнів до 10-х класів як виключно до трирічних академічних/ професійних ліцеїв та коледжів. У такому випадку автоматично спрацює перехідний механізм «естафети» високого кадрового потенціалу від теперішніх вчителів вищої категорії, що працюють за програмами поглибленого вивчення окремих предметів до того нового ядра молодих вчителів, що будуть здатні її прийняти на гідному рівні.
Ми знаємо, що як раніше, так і тепер багатьом не до вподоби запровадження, наприклад, ЗНО. Попри спротив, а воно не тільки вистояло та втрималося, а й розвивається. І все завдяки масовій підтримці населення.
Так і з впровадженням профільних трирічних ліцеїв: як тільки випускники 9-х класів та їхні батьки побачать, що у нових ліцеях вже з 2018 року започатковуються нові навчальні плани (максимум 8-10 предметів замість 21-го), будьте певні – нікого З НИХ не треба буде агітувати чи переконувати - на ТАКІ ліцеї очікуватиме БУМ та МАСОВА народна підтримка не менша, ніж маємо щодо ЗНО. Народ не настільки сліпий, щоб не бачити як від впровадження профілів бажаних для старшого віку залежить і якість освіти, і подальший особистісний успіх молодої людини.
Освіта.ua
10.07.2017