![]() |
Ничего, кроме вреда из-за дезориентации крымчан, новопринятый Закон не принес |
Олег Охредько: несмотря ни на что!
Автор: Олег Охредько, эксперт, аналитик Центра гражданского образования «Альменда».
Не зважаючи на багаточисельні звернення громадськості, негативну реакцію уряду та відповідних міністерств 3 червня 2017 року Президент Петро Порошенко підписав Закон України № 2026-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» щодо забезпечення права на здобуття вищої освіти осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія України», прийнятий Верховною Радою України 16 травня 2017 року. Проте ознайомитися з текстом закону на сьогодні неможливо. Сайт Верховної Ради видає наступну інформацію: «Повідомлення. Текст документа відсутній в базі «Законодавство України». Ви можете відкрити проект цього документу: Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» щодо забезпечення права на здобуття вищої освіти осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія України від 22.02.2017 № 6116».
Отже, про що ж говорить новоприйнятий Закон? У законопроекті №6116 пропонується внести наступні зміни:
1. Частину третю статті 44 після абзацу другого доповнити новим абзацом такого змісту:
«Для осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія та які отримали документ про загальну середню освіту, прийом на навчання до одного з вищих навчальних закладів, розташованих на території Запорізької, Миколаївської, Одеської та Херсонської областей, здійснюється на конкурсній основі за результатами вступних випробувань у межах установлених квот прийому до вищих навчальних закладів (наукових установ) України».
У зв’язку з цим абзац третій вважати абзацом четвертим.
2. Пункт 2 Розділу XV «Прикінцеві та перехідні положення» доповнити новим підпунктом 19 такого змісту:
«19) розмір квоти для прийому осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія, до вищих навчальних закладів, що знаходяться на території Запорізької, Миколаївської, Одеської та Херсонської областей встановлюється у обсязі 1000 місць державного замовлення та розподіляється між вищезазначеними вищими навчальними закладами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України».
Які ж наслідки для кримчан на даний момент має прийняття цього Закону? Крім негативних – ніяких. Адже цей закон так і не запрацює під час цієї вступної компанії. Чому?
По-перше, Закон вступить у дію тільки через місяць відповідно цього ж самого закону, в прикінцевих положення якого написано: «1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію через місяць з дня набрання ним чинності». А для цього потрібно ще прийняти ще різні нормативно-правові акти на рівні Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України та безпосередньо самих вишів.
Які ж документи необхідно прийняти? Спеціальне Положення щодо розподілу місць по вишах. Окрім того, потрібно внести зміни до Правил вступу до вищих навчальних закладів. А прийняття змін потребує певної бюрократичної процедури: написання змін – громадське обговорення – погодження із другими відомствами – реєстрація у Мін’юсті. Тільки після цього вищі навчальні заклади повинні внести зміни до власних Умов (Правил) вступу. А прийом документів завершується наприкінці липня і, маючи досвід сучасної української бюрократичної «машини», - це справа багатьох тижнів та місяців. Потрібно ще враховувати ще й спротив чиновників, адже проти цього законопроекту виступали представники як Кабінету Міністрів, так і освітянські чиновники.
По-друге. Хто може скористуватися пільгами цього Закону? Тільки ті діти з тимчасово окупованого Криму, «які отримали документ про загальну середню освіту». Тобто ті абітурієнти, які отримали атестат. А це діти, які проходили дистанційне навчання або вступили на екстернат. Щодо дистанційного навчання для тимчасово окупованого Криму можна просто промовчати. А відповідно до новоприйнятого Положення про екстернат для отримання атестату потрібно пройти спрощені складну процедуру, а саме – отримати свідоцтво про базову освіту (4 річних оцінювання та 3 іспити з державної підсумкової атестації) та атестат (десь 18 річних оцінювань з усіх предметів, які є в додатку до атестату, і 3 ДПА, які складаються через зовнішнє незалежне оцінювання). А для складання ЗНО потрібно було зареєструватися. Проте реєстрація на основну і додаткову сесії ЗНО вже завершилася.
Підводячи підсумки, потрібно визнати, що нічого, окрім шкоди через дезорієнтування кримчан, новоприйнятий Закон не приніс.
І на останнє потрібно нагадати, що продовжує діяти система вступу для дітей з тимчасово окупованого Криму через Освітні центри «Крим Україна» (більше інформації можливо отримати на шпальтах «Голосу Криму» або сайті Центру Громадянської Просвіти «Альменда»).
Освіта.ua
06.06.2017