![]() |
Вопреки рекомендациям, усилены «координирующие» (по факту руководящие) функции НАПН |
Е. Панич: согласны ли педагоги с функциями НАПН?
Автор: Елена Панич, кандидат исторических наук, эксперт Реанимационного пакета реформ, группа «Освіта-наука».
Два дні тому робоча група з доопрацювання законопроекту «Про освіту» таки наділила Академію педнаук особливими функціями в підготовці науково-методичного та навчально-методичного забезпечення освіти. Усупереч пропозиціям народних депутатів, які пропонували вилучити п. 2 статті 75, і навіть всупереч рекомендаціям ГНЕУ, яке зазначало, що в такій статті немає потреби, оскільки функції Академії чітко прописані в Законі «Про наукову і науково-технічну діяльність». Замість того, запропонована робочою групою стаття 75.2 посилила «координуючі» (фактично керівні) функції НАПН у сфері педагогічних досліджень і надала їй додаткових повноважень щодо розробки «типових освітніх програм дошкільної та повної загальної середньої освіти», які мають затверджуватися Міністерством.
Повний текст статті 75 п. 2 тепер звучить так:
2. «Провідною самоврядною науковою організацією у сфері освіти є Національна академія педагогічних наук України, яка:
1) координує, організує і проводить фундаментальні і прикладні наукові дослідження та експериментальні розробки у сфері освіти, педагогіки і психології, взаємодіє з відповідними органами державної влади з метою виконання завдань, визначених державними пріоритетами у сфері освіти;
2) розробляє наукові основи розвитку освіти з урахуванням науково-технічного та соціально-економічного прогресу суспільства, національно-культурних традицій, а також світових тенденцій розвитку та досвіду зарубіжних країн;
3) проводить незалежну наукову експертизу:
- проектів прогнозних документів (доктрин, концепцій, стратегій тощо), проектів законів, державних рішень і програм, освітніх інновацій, висновки якої є обов’язковими для розгляду органами державної влади та органами місцевого самоврядування під час прийняття відповідних рішень;
- навчальної та методичної літератури (крім літератури для вищої освіти), за результатами якої надає висновки (рекомендації) щодо доцільності її використання в освітньому процесі, які є обов’язковими для розгляду органами державної влади та органами місцевого самоврядування під час прийняття відповідних рішень;
4) бере участь у розробленні методів навчання, стандартів освіти, типових освітніх програм, підручників;
5) розробляє із залученням фахівців типові освітні програми дошкільної та повної загальної середньої освіти (крім типових освітніх програм мистецької, спортивної та військової спеціалізованої освіти) і подає їх на затвердження центральному органу виконавчої влади у сфері освіти і науки;
6) здійснює розроблення та експериментальну перевірку інноваційних моделей освіти;
7) провадить організаційні, координаційні та науково-методичні заходи щодо забезпечення практичної психології в освіті та соціальної педагогіки;
8) здійснює психологічну експертизу стандартів освіти, типових освітніх програм, підручників, методичних матеріалів тощо;
9) провадить освітню діяльність з підготовки і підвищення кваліфікації керівних, педагогічних і науково-педагогічних працівників освіти, пов’язану із здійсненням реформ в освіті;
10) здійснює іншу діяльність, пов’язану з науковим та методичним забезпеченням освіти, визначену законодавством та установчими документами Національної академії педагогічних наук України».
Мені цікаво було б дізнатися, чи погоджуються освітяни з таким переліком функції НАПН?
Можна писати коментарі під цим постом, або в приват, або на емейл [email protected]
Освіта.ua
23.03.2017