![]() |
Проект учебного плана для 10-11 классов содержит достаточно много минусов и подводных рифов |
М. Бобровский: минусы проекта учебного плана
Автор: Марк Бобровский, лицей «Універсум».
Дорогі друзі!.. Нарешті з’явився проект навчального плану старшої школи за новими стандартами... Не хотілося б огульно критикувати, але проект містить досить багато мінусів і підводних рифів, які оминути складно... Хотілося б висловитись з таких питань, які можуть стати болючими.
1. Подобається нам це чи ні, але старша школа «заточена» під ЗНО. Тому два профільних предмети - це недостатньо для дитини, яка буде здавати чотири предмети. Тому бажано було б використати нинішній поділ на предмети профільного та академічного рівня. Тільки не робити програму академічного рівня, як зараз - за принципом «відчіпного», за яким у ряду предметів академічний і стандарт нічим не відрізнялись. Або за яким у фізико-математичному профілі я не міг використати академічний рівень з української мови, а маю використовувати «розширений» стандарт. Погодьтесь - це безглуздо.
2. Не хочу образити жоден з предметів, але обсяг годин профільного рівня для деяких з них дещо неадекватний. Якщо я поставлю профільною математику (10 годин), то інший профільний предмет я вже не зможу використати. Тобто про фізико-математичний профіль я можу забути. А у нашому ліцеї, наприклад, багато хто мріє про спеціальність ІТ-технології, а там зараз пріоритетними є математика та іноземна. А у мене профіль буде обмежений математикою - 10 годин профільного рівня, а цикл профільних предметів обмежений 11 годин в 10 класі і 13 годин в 11 класі.
3. З приводу базових курсів «Людина і суспільство» та «Людина і природа». Чому перший обмежений обсягом 2/0, а другий - 3/3?
4. Зрозуміло, що курс «Людина і суспільство» буде викладати історик, і він сяк так буде животіти (я маю на увазі курс). А от щодо курсу «Людина і природа» мій прогноз - він розчиниться і дискредитується. Усе дуже просто - візьметься його викладати біолог - буде переважання до біології, фізик - до фізики і т. ін.
5. Вибірково - обов’язкові предмети. Реального вибору учнів цих предметів не буде. Більше того, це майже неможливо реалізувати технічно. Тому реально вибірково – обов’язкові предмети будуть використовуватись за «концепцією» і концепцією. Перший підхід нам дуже знайомий - будуть довантажувати учителів, які мають недостатньо годин. Другий підхід більш виважений - будуть обиратись предмети за принципом наявності кваліфікованих учителів, які зуміють зацікавити даними предметами учнів.
6. Якщо у старшій школі буде викладатись інтегрований курс «Література», то логічно робити ЗНО з української мови та української і зарубіжної літератури.
Пропозиції:
- розділити старшу школу на загальноосвітню і профільну. Базові і вибірково – обов’язкові предмети закінчувати вивчати у 10 класі. 11 клас присвячувати профільним предметам, з яких діти будуть здавати ЗНО. Однозначно профільним предметом буде українська мова і, можливо, з 10 класу. Усі інші предмети стають профільними з 11 класу за потребами учнів;
- у такому разі у нас відпаде необхідність у введенні псевдопредметів «Людина і суспільство» та «Людина і природа». Відчуваю, що ми з ними ще наплачемось;
- у 10 класі «вибірково – обов’язкові» предмети зробити обов’язковими і в цьому ж класі закінчувати їх вивчення;
- потрібно терміново розробляти навчальні програми з відповідним змістовим та методичним наповненням. Без цього навчальний план ми можемо крутити як завгодно, але не знаючи змісту навчальних програм, ми не прийдемо до правильного результату.
Освіта.ua
28.12.2016