Osvita.ua Блоги Елена Руснак: необходимо говорить о студенческом участии
Елена Руснак: необходимо говорить о студенческом участии

Привлечение студентов положительно влияет как на студентов, так и на процессы, в которые их привлекают

Елена Руснак: необходимо говорить о студенческом участии

Автор: Олена Руснак, голова Секретаріату Української асоціації студентського самоврядування

У своїй статті «Student activism remains a potent force worldwide» («Студентська активність залишається силою глобального масштабу»), опублікованій в американському виданні International Higher Education, дослідниця Гарвардського університету Маня Клеменчич та професор та директор Центру з питань міжнародної вищої освіти Бостонського коледжу Ф.Дж.Альтбах міркують на тему студентської активності у ХХІ столітті, використовуючи, зокрема, приклад активної участі українських студентів у подіях на Майдані.

Загалом, варто відзначати зростаючу кількість публікацій, присвячених студентській участі в міжнародних наукових журналах у сфері освіти. Численні міжнародні дослідження вказують, що залучення студентів до процесу прийняття рішень на різних рівнях позитивно впливає, як на самих студентів, які набувають так званих soft skills, так і на ті процеси, до яких, власне, студентів залучають.

Наприклад, у своїй публікації «Quality Assurance in Europe (2005–2015): From Internal and Institutional to External and International» («Забезпечення якості в Європі (2005-2015): Від внутрішнього та інституційного до зовнішнього та міжнародного») Люсьєн Боларт, використовуючи дослідження Bologna Process Stocktaking Report 2009, відзначає позитивний вплив залучення студентів до системи забезпечення якості вищої освіти. «…countries score best if students participate in the governance of national QA bodies, in external reviews, in internal QA processes and in preparation of self-assessment reports» «ті країни, у яких студенти беруть участь в управлінні національними органами з питань забезпечення якості, у зовнішніх оцінках, у внутрішніх процесах забезпечення якості та в підготовці звітів про самооцінку, займають найвищі позиції у рейтингу».

На жаль, в Україні наразі відсутнє усвідомлення важливості студентської участі. Розширення прав студентів у новому ЗУ «Про вищу освіту» часто сприймається освітянською спільнотою, як непотрібна поступка студентам. Побутують думки і висловлювання про те, що 1,5 роки імплементації нового закону показали неспроможність та небажання самих студентів до такої участі, тому, мовляв, варто їх позбавити частини їхніх прав, які нині передбачені законом.

Подібні ідеї є лише свідченням непрофесіоналізму та некомпетентності людей, які їх озвучують. Очевидно, що студенти часто-густо і самі не мають бажання брати участь у, наприклад, розробці начальних програм (які, до того ж, скоріше за все впроваджуватимуться вже після їхнього випуску) або процедурах внутрішнього та зовнішнього забезпечення якості, адже зважаючи на студентський графік, до того ж, враховуючи той факт, що люди, які сидять поруч, працюючи над тими самими питаннями, на відміну від студента, отримують зарплату, мотивація знаходиться далеко не у всіх.

Проте у цивілізованому світі, усвідомлюючи важливість залучення студентів для підвищення рівня якості освіти, удосконалення освітніх програм і т.п., стимулюються дослідження про те, як мотивувати студентів брати участь у процесах управління ВНЗ.

Прикладом такого дослідження є стаття Мані Клеменчич на тему «Student involvement in university quality enhancement», («Залучення студентів до покращення якості на інституційному рівні») опублікована у The Handbook of Higher Education Policy and Governance, (ред. Jeroen Huisman, Harry de Boer, David Dill, Manuel Souto-Otero (Palgrave MacMillian). Дослідниця, зокрема, говорить про те, що у тих випадках, коли залучення студентів є звичною практикою вищого навчального закладу, студенти беруть активнішу участь в управлінні ВНЗ. Це пов’язано з тим, що вони елементарно не знають, що може бути якось інакше – студентський feedback, до прикладу, настільки ж звична частина освітнього процесу, як складання іспиту або відвідування лекцій.

Таким чином, в Україні необхідно стимулювати дослідження у галузі освіти, присвячені, зокрема, питанням залучення студентів з метою введення таких питань до суспільного дискурсу і подальшого формування позитивного сприйняття студентської участі спільнотою освітян в Україні.

P.s. А студентські активісти мають непросте завдання, яке полягає не лише (і зовсім не) у допомозі адміністраціям ВНЗ стимулювати студентів до більшої активності на інституційному рівні, а навпаки - у переконанні адміністрацій ВНЗ у тому, що це насправді важливо (ось, наприклад, мовою науки і досліджень ;)

Оригінал

Освіта.ua
18.12.2015

Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!