Osvita.ua Блоги Галина Крук: надо учить студентов мышлению
Галина Крук: надо учить студентов мышлению

Современное образование должно развивать умение мыслить, анализировать и сопоставлять данные, делать выводы

Галина Крук: надо учить студентов мышлению

Автор: Галина Крук, доцент ЛНУ им. Ивана Франко.​

Кілька спричинених сесією думок про освіту… Знаєте, що я зазвичай кажу студентам-першокурсникам на першій лекції? Кажу, що кількість інформації у світі зростає шаленими темпами і наша свідомість не здатна цього всього зафіксувати, а тому ми не будемо займатися зубрінням і змаганням, хто більше і краще визубрить. Кажу, що ми будемо будувати шафу, книжкову. Після того вони дивляться на мене великими круглими очима і навіть ті, що на останніх партах, можуть відірвати очі від своїх ґаджетів.

Не я придумала, що найбільшою вадою нашої освіти є брак системності. Ще з молодших класів школи окремі предмети не пов’язані між собою, не взаємодоповнюють і не створюють разом цілісної картини світу. Це розрізнені знання, які найчастіше потім нема куди приткнути.

В результаті отримуємо уявну купу книжок, хаотично накиданих посеред нашої голови, з якої ми в потрібний момент найчастіше не можемо висмикнути потрібної, хоч знаємо, що колись ми її читали, колись вона в нас була.

Навіть порівняно із часом мого шкільного і університетського навчання системності ще більше поменшало. Наш мозок потребує зв’язків. Чим більше зв’язків між інформацією в нашій голові, тим краще пригадування.

На мою думку, освіта давно перестала обмежуватися процесами накопичення знань, наша голова — не твердий диск і не флешка, сучасна освіта мала б рухатися в іншому напрямку — розвивати вміння мислити, аналізувати дані—зіставляти їх із різних джерел—робити висновки. Мислення не є процесом відтворення інформації із голови, це процес творчого пізнання. Пізнавальна діяльність починається з відчуттів та сприйняття, а потім може перейти в мислення і осмислення (ну, або й не перейти, якщо цього не розвивати).

Кібернетика розглядає мислення як інформаційний процес. Однак людське мислення набагато ширше поняття, воно спрямоване не лише на відображення зовнішнього світу, а й є виявом активності суб'єкта, його осмисленості.

Отже, треба вчити учнів та студентів мислення. Звичайно, це дуже індивідуальна річ, але є певні алгоритми мислення (логічні операції мислення, біологічні та психологічні особливості мислення), алгоритми оперування інформацією, яка є в нашій голові (будування отої шафи системності, вміння видобути потрібне, аналізувати та робити висновки) — і саме з цим треба працювати сучасній освіті.

Насправді в кожному здоровому і розвиненому мозку є вся необхідна інформація, просто ми не вміємо нею користуватися.

Оригинал

Освіта.ua
10.12.2015

Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!