Osvita.ua Блоги Владимир Бахрушин: образование должно работать на общество
Владимир Бахрушин: образование должно работать на общество

Эксперт группы "Освіта" Реанимационного пакета реформ о задачах нового закона "Об образовании"

Владимир Бахрушин: образование должно работать на общество

Автор: Владимир Бахрушин, главный эксперт группы "Освіта" Реанимационного пакета реформ.

Сьогодні у Верховній Раді відбулися Парламентські слухання з питань правового забезпечення освіти. Спочатку підготував дещо розширений текст виступу, який думав потім скоротити. Але потім виявилося, що скоротити не вдасться. Тому довелося писати зовсім іншій текст.

Шановні народні депутати, шановні учасники слухань!

Сьогодні вже багато говорили про жахливий стан української освіти, про економічні, політичні і соціальні причини, що зумовили цей стан. Але є ще одна важлива причина. Це чинний Закон України "Про освіту". Він був ухвалений майже 25 років тому, в іншій державі та за інших умов. Тому не дивно, що він давно вже втратив значення інструменту управління освітою. Через це українська освіта значною мірою розвивається поза межами правового поля.

Наведу лише один приклад на підтвердження цієї тези. Закон визначає повноваження двох центральних органів виконавчої влади, які у тому вигляді, як записано в Законі, ніколи не існували. Натомість, Закон взагалі не згадує про інший центральний орган виконавчої влади, який працює вже багато років. Чому таке стало можливим? Лише тому, що в реальному управлінні на Закони майже не звертають уваги. Воно у більшій мірі базується на домовленостях учасників, ніж на нормах Законів.

Чи не така неповага до Законів є головною причиною появи в Законі про ліцензування, не узгоджених з профільним Комітетом Верховної Ради норм щодо ліцензування освітньої діяльності, які істотно суперечать Закону про вищу освіту. Або появи норм про ліквідацію галузевих академій в представленому Міністерством фінансів проекті державного бюджету.

Для повернення до правового поля українській освіті потрібний Закон, який буде працювати. Для цього він повинний містити норми прямої дії, які будуть поважати і виконувати всі головні стейкхолдери. Він також повинен містити чіткі вимоги та обмеження до норм спеціальних законів і підзаконних нормативних актів. Разом з тим, Закон не повинен містити гучних декларацій та обіцянок, які ніхто не збирається виконувати; красивих ідей, які ніхто не знає, як реалізовувати на практиці.

Система освіти повинна працювати не на себе, а на суспільство. Тому суспільство має отримати повноваження формулювати вимоги до освіти і контролювати їх виконання. Суспільство повинно отримати ефективні інструменти впливу на прийняття рішень на всіх рівнях управління.

В умовах політичних, економічних і соціальних катаклізмів в Україні та інших державах; революційних змін освітніх та інших технологій; виходу України на глобальний освітній ринок новий Закон має забезпечити здатність системи освіти швидко адаптуватися до змін, що відбуваються ззовні. Для цього потрібне урізноманітнення освітніх програм, закладів та видів освіти, форм навчання. Потрібно передати максимум повноважень униз. Не тільки заклади освіти, але і їх структурні підрозділи, окремі викладачі, студенти, учні, батьки повинні мати можливість швидко приймати потрібні їм рішення і відповідати за них, не озираючись на суб’єктивні думки численних керівників і контролерів.

В умовах інтеграції до європейського освітнього простору ми маємо навчитися жити за вимогами цього простору. Це не тільки структура освіти, стандарти, інструменти забезпечення якості. Ми маємо перетворити українську освіту на простір, вільний від корупції, плагіату, фальсифікації результатів досліджень, будь-яких інших проявів академічної недоброчесності.

Для цього потрібно, по-перше, забезпечити максимальну відкритість інформації та максимальну прозорість процесів прийняття рішень на всіх рівнях. По-друге, створити ефективні запобіжники будь-яким спробам органів влади і посадових осіб свідомо запроваджувати завищені, незабезпечені та необґрунтовані вимоги до закладів освіти і учасників освітнього процесу.

Новий Закон про освіту не зможе вирішити всі ці та інші проблеми, про які сьогодні говорили. Але він може надати поштовх та інструменти їх вирішення. Він не повинен ламати те, що працює. Але він має надати можливість створення і рівної конкуренції альтернативним освітнім проектам, які з часом можуть виявитися більш ефективними та життєздатними.

Оригінал

Освіта.ua
10.12.2015

Популярные блоги
В. Спиваковский: домашние задания есть? Не отменили? «Чувство времени» позволит ребенку во взрослой жизни никуда не опаздывать и всё делать вовремя
Елена Князева: почему учителя уходят из школы? Школа перестала быть не только местом радости Детства, но и местом профреализации учителя
В. Громовой: о скандале с шампанским в День учителя Роль жертвы, которая оправдывается - это худшее, что может выбрать для себя директор школы или учитель
Елена Шаповалова: что дают нам студенты-иностранцы Обучение иностранцев в течение года принесет Украине сумму, сравнимую с тремя бюджетами Житомира
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Григорий
Бесцветное выступление... Если не наболело, не выступайте Необходимо ценить время слушающих и читающих

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!